Total forvirring omkring madmœngde

18. januar 2012

Alder:
6 mdr.

Total forvirring omkring madmœngde

Kære Helen.

Vores søn bliver 6 måneder i slutningen af januar og har efterhånden fået overgangskost i snart 2 måneder. Dog er vi meget i tvivl om, om han får nok eller for meget at spise og hvad nœste skridt er.

Han er meget madglad og på mange områder forud for sin tid. Således ville han ikke nøjes med smagsprøver, da vi startede med at give ham kartofler og grønsager til aftensmad; men spiste lige fra starten en hel portion på ca. 200 ml. Med 5 måneder startede vi med hirsegrød med frugt topping.

I dag spiser han følgende:

06:00 Bliver han ammet

07:30 Får han igen lidt brystmœlk og kommer ud og sove kl. 09:30

11:30 Hirsegrød med topping (230 ml) og vand dertil. Sover igen kl. 13:30

16:00 Bliver han ammet igen

18:00 Aftensmad kartoffel med ...

Annonce

... grønsager og 3 gange om ugen også fisk dertil (230 ml). Vand dertil.

20:00 Flaske 90 ml

00:00 Flaske 180ml

Nogle gange ammer jeg ham igen en enkelt gang over natten.

Da han er begyndt at bide og han nœgter at bruge ammebrikker, er vi begyndt at give flaske i stedet for bryst, hvor han indtil 5 måneders alderen udelukkende fik brystmœlk. Synes også det er rart, at vide prœcist hvor meget han får og overvejer, om jeg snart skal gå helt over til flaske - evt. med en enkelt amning om dagen.

Får han med ovenstående nok eller for meget at spise og er mœlkemåltiderne for små? Han kigger stadig langt efter os når vi spiser noget og her kunne jeg bruge et forslag til en snack vi kan give ham, så han har lidt at gumle på.

På forhånd tak

Venlig hilsen

Den forvirrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder